Ένα νέο best seller του Netflix,  το ντοκιμαντέρ «Το Κοινωνικό Δίλημμα» (The Social Dilemma), διάρκειας 90 λεπτών, βρέθηκε χθες Παρασκευή στο νούμερο 5 των δημοφιλέστερων προγραμμάτων του Netflix στο βρετανικό chart και σύμφωνα με τον Independent είναι «το πιο σημαντικό ντοκιμαντέρ του καιρού μας».

Είτε ο τίτλος είναι υπερβολικός, είτε όχι, το «Τhe Social Dilemma» δονεί ήδη τον κόσμο και την αγορά των social media.

Πραγματεύεται – τι άλλο; – την «σκοτεινή» πλευρά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μπαίνει στα άδυτα των κολοσσών που ελέγχουν και τρέχουν τις μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες, και έχει συνεντεύξεις πρώην στελεχών της Silicon Valley και whistle blowers που έχουν δουλέψει για εταιρίες όπως η Google και το Facebook.

What is Netflix's The Social Dilemma about? Watch the trailer here

Μέσα στα 90 λεπτά της διάρκειάς του, έρχονται στο φως οι μέθοδοι και οι στρατηγικές που χρησιμοποιούν οι κολοσσοί του κλάδου για να επηρεάσουν εθνικές εκλογές, να «ψαρέψουν» και να στρατεύσουν στις πλατφόρμες τους δισεκατομμύρια ανθρώπους με στόχος να πλασάρουν συγκεκριμένα και στοχευμένα διαφημιστικά projects, να ενώσουν ή να διχάσουν, να δημιουργήσουν διαδικτυακές ομάδες και να τις υποβάλουν σε συνήθειες που οδηγούν σε σκληρές μορφές εξάρτησης.

Η δύναμή της, έτσι τουλάχιστον όπως περιγράφεται, από τους ίδιους τους ανθρώπους που δούλεψαν για τα social media, τρομάζει. Ένα από τα πρώην στελέχη του Facebook που εμφανίζεται στο ντοκιμαντέρ, ο Τιμ Κένταλ, όταν ερωτάται τι τον ανησυχεί περισσότερο απαντά: «Σε άμεσο ορίζοντα, εκείνο που φοβάμαι πιο πολύ είναι ένας εμφύλιος πόλεμος».

Netflix socal dilemma

Mini κίνημα «αντίστασης»  στους χρήστες του διαδικτύου

Η προβολή του ντοκιμαντέρ έχει προκαλέσει μίνι κίνημα «αντίστασης»  στους χρήστες του διαδικτύου σε Βρετανία και ΗΠΑ. Πολλοί προαναγγέλλουν κλείσιμο των λογαριασμών τους αφού είδαν το «Κοινωνικό Δίλημμα», το Facebook και το Instagram είναι οι δύο πλατφόρμες που δέχονται τα πιο βαριά πυρά της κριτικής και το σύνθημα που αναρτάται σε όλο και περισσότερα accounts είναι «όχι άλλη χειραγώγηση».

«Απόψε διέγραψα τον λογαριασμό μου στο Facebook και έκλεισα τις ενημερώσεις σε Twitter, Instagram και LinkedIn. Είναι καιρός να ξαναπάρουμε πίσω το μυαλό μας», έγραψε ένας χρήστης.

Στον αντίποδα, πάντως, υπάρχουν κι εκείνοι που είτε θεωρούν υπερβολικό τον θόρυβο, είτε λένε απλώς πως το «Κοινωνικό Δίλημμα» δεν κομίζει τίποτα νέο.

«Οι περισσότεροι χρήστες του διαδικτύου τα γνωρίζουν ήδη όλα αυτά που προβάλλονται στο ντοκιμαντέρ. Κάποιοι ίσως το δουν και προβληματιστούν πολύ. Ειδικά οι γονείς. Όμως για την γενιά Ζ και τους millennials όλη αυτή η ιστορία δεν σημαίνει τίποτα. Και δεν θα αλλάξει τις συνήθειές τους», λέει στο CNBC ο Τίμοθι Άρμου, διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρίας που προωθεί διαφήμιση μέσω των social media.

Κατά τον Αρμου, όπως και αρκετούς άλλους, η αυτοκρατορία των social media και των τεχνολογικών κολοσσών έχει επιβιώσει από πολλές ανάλογες καταιγίδες στο παρελθόν και θα επιβιώσει και αυτή την φορά.

Οι λάτρεις των… ισολογισμών άλλωστε θυμίζουν πως το κίνημα «Διαγράψτε το Facebook» είναι ενεργό εδώ και χρόνια, αλλά το Facebook στα ίδια χρόνια μετρά σταθερά την αύξηση των κερδών του από τρίμηνο σε τρίμηνο.

Δεν είναι επίσης η πρώτη φορά που το Netflix συγκρούεται με τη Silicon Valley. Πριν από περίπου έναν χρόνο είχε παρουσιάσει ένα ακόμη ντοκιμαντέρ, το “The Great Hack” (Το μεγάλο χακάρισμα) που αφορούσε το σκάνδαλο του Facebook και της Cambridge-Analytica.

Πηγή: politisonline.com