Σε νέο lockdown μπαίνει η Αττική από την Πέμπτη και έως τις 28 Φεβρουαρίου και ισχύει νέο ωράριο για τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα τροφίμων.

Το νέο ωράριο

-Προαιρετικό διευρυμένο ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων τροφίμων: 07:00 – 20:30 τις καθημερινές και 07:00 – 17:30 τα Σαββατοκύριακα

-Ένα (1) άτομο για κάθε 25 τ.μ. στον κύριο χώρο του καταστήματος (εξαιρούνται βοηθητικοί χώροι, αποθήκες, γραφεία, χώροι στάθμευσης)

-Απόσταση ενάμισι (1,5) μέτρου μεταξύ των ατόμων

-Απαγόρευση πώλησης προϊόντων λιανεμπορίου

-Δυνατότητα παραδόσεων delivery τις Κυριακές από σούπερ μάρκετ

Από την Πέμπτη (22/02) καταργείται το click away, σημείωσε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, ανακοινώνοντας τα μέτρα που ισχύουν από αύριο έως την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου, για τη λειτουργία της αγοράς.

Συγκεκριμένα, όπως είπε ο γενικός γραμματέας, οι επιχειρήσεις που θα λειτουργούν από αύριο είναι:

-καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ μίνι μάρκετ, φούρνοι),
-λαϊκές αγορές,
-φαρμακεία,
-Pet Shops,
-επιχειρήσεις τηλεπικοινωνιών (αποκλειστικά για την επισκευή συσκευών, την εξόφληση λογαριασμών και την ανανέωση υπολοίπου),
καταστήματα οπτικών/ακουστικών βαρηκοΐας και καταστήματα περουκών και ποστίς, (κατόπιν ραντεβού),τα ανθοπωλεία (ειδικώς για 13-14/2/2021)
και κάθε επιχείρηση λιανικής πώλησης με την μέθοδο των ηλεκτρονικών πωλήσεων (e-shop).

Σε λειτουργία παραμένουν καθαριστήρια, βενζινάδικα, ΚΤΕΟ και συνεργεία αυτοκινήτων και λαϊκές αγορές.

Τα περίπτερα λειτουργούν επί 24ώρου βάσεως και η αναστολή παροχής των υπηρεσιών προσωπικής υγιεινής (αποτρίχωση, θεραπεία με υπεριώδεις και υπέρυθρες ακτίνες κλπ), ισχύει και όταν αυτές παρέχονται από ιατρεία και πολυδύναμα ιατρικά κέντρα.

Σούπερ μάρκετ – lockdown: Τα νέα μέτρα και ωράρια φέρνουν ουρές, κατά τον ΙΕΛΚΑ

Τα νέα μέτρα της κυβέρνησης για το lockdown δημιουργούν περισσότερα προβλήματα τόσο για τα σούπερ μάρκετ όσο και για τους καταναλωτές. Αυτό διαπιστώσει σε έρευνα του το Ινστιτούτο Έρευνάς Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.

Το ΙΕΛΚΑ στο πλαίσιο του παρατηρητηρίου των εξελίξεων της Πανδημίας για την αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων καταγράφει τα ευρήματα για την εξυπηρέτηση του καταναλωτικού κοινού με αφορμή τις αποφάσεις για περιορισμό των επιτρεπόμενων ατόμων στα καταστήματα και τον περιορισμό του ωραρίου, οι οποίες έχουν ήδη προκαλέσει προβλήματα και στρεβλώσεις στα καταστήματα λιανεμπορίου τροφίμων.

Μείωση της τάξης του 70% στη δυνατότητα εξυπηρέτησης του κοινού στα σούπερ μάρκετ

Η πρώτη κοινή υπουργική απόφαση της 16ης Ιανουαρίου, η οποία είχε ως στόχο το άνοιγμα του λιανικού εμπορίου ύστερα από μήνες, δηλαδή την ελάφρυνση των μέτρων, ειδικά στην περίπτωση του λιανεμπορίου τροφίμων εφαρμόζει πολύ πιο αυστηρά μέτρα συγκρινόμενη με το τι συμβαίνει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Συγκεκριμένα, ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός ατόμων, από 1 άτομο ανά 10 τ.μ. που ίσχυε όλο το 2019 και μέχρι την Κυριακή 17/1, από τη Δευτέρα 18/1 γίνεται 1 άτομο ανά 25 τ.μ.. Αυτή η αλλαγή στην περίπτωση των καταστημάτων τροφίμων δημιουργεί σημαντικό περιορισμό στη δυνατότητα εξυπηρέτησης του κοινού κατά 60%.

Η δεύτερη κοινή υπουργική απόφαση της 6ης Φεβρουαρίου, έχει ως στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID–19 και ορίζει το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων τροφίμων στις περιοχές υψηλού κινδύνου ως τις 17:00 και σε Αττική και Θεσσαλονίκη τα Σάββατα , ενώ για την Αττική με βάση τις χθεσινές ανακοινώσεις θα ισχύσει το νέο ωράριο και τις καθημερινές. Αυτή η αλλαγή στην περίπτωση των καταστημάτων τροφίμων δημιουργεί νέο σημαντικό περιορισμό στη δυνατότητα εξυπηρέτησης του κοινού κατά 25% (από 12 ώρες σε 9 ώρες). Η λήξη του ωραρίου μέχρι την Παρασκευή 5/2 ήταν στις 20:00 ενώ πριν την κρίση της πανδημίας ήταν στις 21:00.

Αθροιστικά πρόκειται για μία μείωση της τάξης του 70% στη δυνατότητα εξυπηρέτησης του κοινού στα σουπερμάρκετ, όπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ. Σημειώνεται ότι στο προηγούμενο γενικό lockdown του Νοεμβρίου δεν υπήρχαν ο περιορισμός πρόσβασης του 1 ατόμου ανά 25 τ.μ., ούτε η μείωση του ωραρίου.

Όπως φαίνεται στο σχήμα 1 και στον πίνακα 1, με βάση τα στοιχεία του Νοεμβρίου 2020, ο μέσος αριθμός πελατών ανά κατάστημα ανά ημέρα στα σουπερμάρκετ είναι 858 άτομα. Με τα νέα μέτρα, η μέση εκτιμώμενη ημερήσια δυνατότητα εξυπηρέτησης πελατών μειώνεται από 1.196 πελάτες (100 ανά ώρα) σε μόλις 479 πελάτες (40 ανά ώρα). Για την ακρίβεια 479 «επισκέπτες», καθώς συχνά και ειδικά το Σάββατο, οι επισκέψεις γίνονται από περισσότερα από μέλη του νοικοκυριού, μειώνοντας περεταίρω τις δυνατότητες εξυπηρέτησης του καταστήματος.

Με τη νέα μείωση του ωραρίου, τα καταστήματα τροφίμων εξακολουθούν να μπορούν να εξυπηρετήσουν περίπου 40 άτομα ανά ώρα, αλλά για λιγότερες ώρες, έτσι η μέση εκτιμώμενη ημερήσια δυνατότητα εξυπηρέτησης πελατών μειώνεται από 1.196 πελάτες σε μόλις 319 πελάτες. Σημειώνεται ότι οι τιμές αυτές είναι μέσοι όροι. Δεν υπάρχει ομοιόμορφη κατανομή πελατών στο χρόνο ούτε μέσα στην εβδομάδα, ούτε μέσα στην ημέρα. Την Παρασκευή και το Σάββατο η επισκεψιμότητα αυξάνεται σημαντικά, μέχρι και 50% συγκριτικά με τις υπόλοιπες ημέρες. Υπάρχει αυξημένη συγκέντρωση επισκεπτών το πρωί και κυρίως το απόγευμα όλες τις καθημερινές.

Το ΙΕΛΚΑ θεωρεί αναγκαίο να επιλέγει τουλάχιστον ένα από τα παρακάτω δύο μέτρα:

– Επαναφορά του μέγιστου αριθμού ατόμων για όλα τα καταστήματα στα ισχύοντα ως τις 17/1 (1 άτομο ανά 10 τ.μ.), με στόχο την εξυπηρέτηση των καταναλωτών και την κανονικότητα στην προμήθεια βασικών καταναλωτικών αγαθών.

– Επαναφορά της λήξης του ωραρίου λειτουργίας για τα καταστήματα τροφίμων στις 20:00 καθώς πλέον είναι ανοικτές μόνο οι επιχειρήσεις με τα είδη πρώτης ανάγκης.

Πηγή: politisonline.com