Μια νέα μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Royal Society Open Science προτείνει ότι οι καινοτομίες που οδήγησαν στην ανάπτυξη του τροχού προήλθαν από μεταλλωρύχους στην Ανατολική Ευρώπη. Σύμφωνα με την έρευνα του Ρίτσαρντ Μπούλιετ και δύο μηχανικών, η εξέλιξη του τροχού απαιτούσε τρία σημαντικά στάδια. Αρχικά, οι άνθρωποι μετακινούσαν βαριά φορτία κυλώντας τα σε κυλινδρικούς πασσάλους, οι οποίοι έπρεπε να μεταφέρονται συνεχώς από το πίσω μέρος του φορτίου στο μπροστινό. Η πρώτη καινοτομία ήταν η δημιουργία βαγονιών μεταφοράς με εσοχές στο κάτω μέρος για να χωρούν οι πάσσαλοι, εξαλείφοντας την ανάγκη μεταφοράς.
Η δεύτερη καινοτομία ήταν οι τροχοί που περιστρέφονταν μαζί με τον άξονα, επιτρέποντας στο βαγόνι να περνάει πάνω από εμπόδια. Η τρίτη, η οποία εμφανίστηκε 500 χρόνια αργότερα, περιλάμβανε τροχούς που κινούνταν ανεξάρτητα από τον άξονα, κάνοντάς το βαγόνι πιο ευέλικτο. Αν και δεν είναι δυνατόν να επιβεβαιωθεί ή να διαψευσθεί αυτή η θεωρία με απόλυτη βεβαιότητα, η υπολογιστική ανάλυση δείχνει ότι αυτές οι καινοτομίες αύξησαν την ενεργειακή αποδοτικότητα της μεταφοράς φορτίων.
Ο τροχός, μία από τις πιο σημαντικές εφευρέσεις της ανθρωπότητας, άλλαξε θεμελιωδώς τον τρόπο μετακίνησης και την αγγειοπλαστική. Γνωρίζουμε ότι χρησιμοποιείται από περίπου 6.000 χρόνια, αλλά η προέλευσή του είναι ακόμη αντικείμενο διαφωνίας. Αρχαιολογικά ευρήματα από την Εποχή του Χαλκού (περίπου 5.000 με 3.000 π.Χ.) αποδεικνύουν την εξέλιξή του στην Ευρώπη, την Ασία και τη βορειοανατολική Αφρική. Επειδή ο τροχός υιοθετήθηκε τόσο γρήγορα, το πού και το πότε εφευρέθηκε παραμένει ασαφές.
Οι τρεις επικρατέστερες θεωρίες για την προέλευση του τροχού υποστηρίζουν ότι εμφανίστηκε είτε στη Μεσοποταμία γύρω στο 4000 π.Χ., στις ακτές της βόρειας Τουρκίας περίπου το 3800 π.Χ., ή στα Καρπάθια Όρη μεταξύ 4000 και 3500 π.Χ. Η τελευταία θεωρία, διατυπωμένη από τον Μπούλιετ το 2016, υποδηλώνει ότι τα τροχοφόρα βαγόνια διευκόλυναν την εξόρυξη χαλκού από μεγαλύτερα βάθη.
Η εξέλιξη του τροχού δεν σταμάτησε στην Εποχή του Χαλκού. Η εφεύρεση του ρουλεμάν το 1869, για παράδειγμα, είχε σημαντικές επιδράσεις στην αυτοκίνηση και τη βιομηχανία.
Πηγή: tanea.gr